Elhub engel.jpg
NVEngelen truer med rapp med vingene mot feil synder. Illustrasjon: Elhub/ Wikimedia Commons
Lang advent mot Elhubs fødsel:

Dagbøter fremkaller ikke mirakler

Energi

«Julegaven» fra NVE er dagbøter til nettselskap som ikke rekker den siste fristen før Elhub-oppstarten. Hva NVE ønsker å oppnå er uklart.

Nok en gang henger utsettelse av Elhub-oppstarten som en tordensky på horisonten. Det kommer kanskje ikke som lyn fra klar himmel. Det har lenge vært fryktet at leverandørleddet, som utgjøres av et knippe selskap, er en flaskehals i systemet. Når et stort antall nettselskap må følges opp av en liten gruppe aktører, oppstår proppen fort. Dette kan skyve Go Live enda lengre ut i tid. CGI, et av leverandørselskapene, gir selv dette til kjenne i et intervju med Europower:

«Ja, det er jo kø. Vi har veldig mange kunder som skal godkjennes, og vi kan ikke jobbe med absolutt alle samtidig», sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Pieter Spilling om saken.

Når leverandørleddet er flaskehalsen, er det overraskende at NVE retter pekefingeren mot nettselskapene, og varsler dagbøter til selskap som ikke har oppfylt kravene til rapportering av timesverdier. Når det er snakk om 107 selskap, omfatter det store deler av bransjen. I denne omgangen er det ikke snakk om et knippe nettselskap som har ligget på latsiden og nektet å ta Elhub-oppstarten innover seg.

Ingen god hyrde

Tvert imot. Nettselskapene har lenge vært på banen, og ventet på at Elhub skulle rydde unna stadig nye feil og ordne opp med trøblete underleverandører for å få prosjektet på lufta. Mye tyder på at prosjektledelsen ikke har vært en spesielt god hyrde for flokken av underleverandører.

Om Go-Live er julaften, har adventen vært lang og kostbar. Det har kostet å sitte stand-by med dedikert personell og ressurser, i påvente av at det som lenge så ut til å være et usannsynlig mirakel skulle skje. Regningen har krøpet ubønnhørlig oppover. Sist prosjektet ble utsatt, og det for femte gang, var den varslede ekstraregningen 25 millioner kroner. Dette er en regning bransjen bærer. Ekstra tungt er det selvsagt for mindre selskap, som kunne brukt begrensede personellressurser til noe langt mer matnyttig.

Systematisk utfordring

Elhub-evangeliet kommer neppe til å bli husket som et prakteksempel på hvordan store IKT-prosjekter skal gjennomføres. Men den som skriver historien, har dessverre en tendens til å legge skylden for feil på andre. Å true nettselskapene med dagbøter i denne omgang er direkte misvisende. Det trekker fokuset vekk fra det som i denne sammenhengen er en systematisk utfordring i det norske kraftsystemet, nemlig at leverandørleddet kontrolleres av et lite antall aktører. Når «alle» trenger oppfølging samtidig, blir flaskehalsen smertelig trang.

Det hadde vært bedre om en engel fra NVE-bygget på Majorstua stod foran nettselskapene, og sa: «Frykt ikke! Jeg kommer til dere med bud om en stor glede, en glede for hele folket», og heller truet med et rapp med vingene mot dem som faktisk fortjener det.

Så har ikke skjedd.